Nieuws uit de jungle - Reisverslag uit Pucallpa, Peru van Iris Straatsma - WaarBenJij.nu Nieuws uit de jungle - Reisverslag uit Pucallpa, Peru van Iris Straatsma - WaarBenJij.nu

Nieuws uit de jungle

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 Mei 2015 | Peru, Pucallpa

Hee allemaal!
Het is al weer een hele tijd geleden dat ik een blog heb geplaats, niet omdat ik niets mee heb gemaakt, maar omdat de weinige tijd die ik op internet heb gehad aan andere dingen wilde of moest besteden. Nu, en dat had ik al veel eerder moeten doen, typ ik ik dit blog, kijkend naar de groene jungle en een groep wilde doodshoofdaapjes die verderop in de bomen zit. En nee, we hebben niet op eens wifi hier, misschien maar goed ook, thuis zal ik nog genoeg tijd hebben om weer op internet te gaan. Wat ik wel heb is een usb stickje, zodat ik dit niet tijdens mn weinige tijd op het internet hoef te schrijven.
De afgelopen weken zijn heel snel gegaan, ik ben de tel kwijt geraakt, maar zit al over 1/3 van mijn stage periode heen. Ik geniet nog steeds heel erg van mijn tijd hier, van de jungle, de dieren, de mensen en de dingen die ik hier kan doen. Er is een leuk filmpje gemaakt over Esperanza Verde die via de volgende link te zien: https://www.youtube.com/watch?v=9TQlXcQ709k. Dit is denk ik een half jaar geleden, en geeft een aardig goed beeld van hoe het hier nu is. Mijn werkzaamheden zijn vanwege mijn stage grotendeels anders dan die van de andere vrijwillgers. Ik doe de dierverzorging maar 2 of 3 dagen in de week. Dit zijn niet eens hele dagen, maar alleen het begin van de ochtend en het eind van de middag, wanneer de dieren eten krijgen en de verblijven worden schoon gemaakt. De dierverzorging is niet waar ik voor mijn studie voor op word geleid, maar ik vind het wel erg leuk om te doen, vooral het observeren van de dieren en hun veelzeidige gedrag. Dat kan overigens ook heel makkelijk op elk gegeven moment van de dag, omdat er vershillende soorten apen hier los rond leven. Vanuit de keuken, tijdens het eten zijn ze bijna altijd in de buurt. Vooral de wolapen zijn erg leuk om te zien, omdat die erg veel met elkaar spelen. Wij als mensen moeten de apen negeren als ze contact zoeken. Dat is soms erg lastig, vooral omdat een wolaap, Willow, altijd aandacht wil en als hij de kans ziet zal hij op je springen, waarna wij hem er weer af moeten schudden. Dat we de apen moeten negeren is omdat ze op deze manier de grootste kans hebben om helemaal wild te worden, (het centrum te verlaten en eventueel opgenomen te worden in een wilde groep) ook als dit niet mogelijk is, dan is het nog steeds verwarrend voor andere apen, wanneer we wel contact zoeken met de ene maar niet met de andere. Een uitzondering hierop zijn overigens de jonge aapjes, die nog lichamelijk contact nodig hebben. Ik ben dan ook heel blij dat er tijdens mijn stage2 jongen aapjes zijn binnen gekomen. Een tamarin, Kiru en een doodshoofdaapje, Leo. De eerste weken na hun aankomt verbleven zij in het kantoor, waar ik vaak op de computer aan het werk ben. Dan konden ze uit hun kooi, Leo ging dan op ontdekkingstocht, terwijl Kiru op mn schouder zat, en na een tijdje in slaap viel. Dit hele kleine aapje (Kiru) heeft zeker een speciaal plekje in mijn hart verovererd. Als ik weg ging in hem terug moest zetten in zijn kooi, krijsde hij alsof hij vermoord werd en voelde ik me altijd heel schuldig, maarja ik kon nou eenmaal niet 24 uur per dag bij hem zijn. Gelukkig voor hen (en een beetje jammer voor mij) zijn Kiru en Leo nu naar een grotere kooi gegaan, waar ze het naar hun zin lijken te hebben en ook contact kunnen maken met de andere apen die vrij rond de opvang leven.
Maar oke, volgens mij ben ik een beetje afgedwaald, want ik was over mijn werkzaamheden begonnen, toen er allemaal andere dingen voorbij kwamen die ik ook wilde vertellen. Op het moment ben ik bezig met een vrijwilligers handleiding, waar informatie in staat voor nieuwe vrijwilligers. Dit is een leuk project, omdat ik zo zelf ook heel veel te weten kom over Esperanza Verde. Daarnaast zijn er ook een hoop andere kleinere projecten die ik doe en gedaan heb, zoals het maken van nieuwe voerlijsten, de rondleiding voor vrijwilligers geven, het voorbereiden van medicijnen, nieuwe vrijwilligers inwerken, de wekelijkse boodschappen doen en zo kan ik nog even door gaan. Ik ben blij dat ik zo veel verschillende dingen kan doen en veel kan leren. Inmiddels ben ik ook hoofdvrijwilliger, wat betekend dat ik meer verantwoordelijkheid heb en vaak moet bedenken wat de vrijwilligers kunnen doen.
Ik kan nog een heleboel meer vertellen, maar dan wordt dit zo een lang blog dat niemand het meer zal lezen, dus ik zal gaan afronden. Het laaste wat ik nog wil vertellen is dat Floortje Dessing (bekend van Nederlandse reis progamma’s zoals 3 op reis) hier aanstaande zaterdag met filmploeg aankomt. Ze gaan filmen voor het progamma ‘Floortje naar het einde van de wereld’ (dat is waar ik nu blijkbaar ben haha). Het progamma zelf zal vooral om de familie en het project gaan, en ze blijven hier 5 dagen. Waarschijnlijk zullen ze grotendeels met ons als vrijwilligers leven, waar ik erg naar uit kijk, op televisie vind ik Floortje altijd erg leuk en simpatiek.
Goed dit is dan echt het einde, ik hoop volgende keer iets sneller een nieuw blog te plaatsen!

  • 12 Mei 2015 - 19:35

    Sophie:

    Lieve Iris,
    Wat superleuk om weer van je te horen! Het klinkt alsof je het heel erg naar je zin in hebt :) Fijn om te lezen dat je zoveel voor de organisatie (en voor jezelf natuurlijk) kan betekenen :)
    Heel veel plezier! Ik kijk uit naar de opnames van Floortje :)
    Liefs, Sophie

  • 12 Mei 2015 - 19:59

    Sanne:

    Hoi Iris,
    Wat een leuk verslag, zo te lezen zit je daar helemaal op je plek! Wat gaaf ook met die baby aapjes:) Heel veel plezier nog en ik ben heel benieuwd naar de aflevering met Floortje, lijkt me super om haar te ontmoeten!
    Liefs Sanne

  • 12 Mei 2015 - 20:45

    Monique Samwel:

    Lieve Iris
    Fijn om te lezen hoe goed je het hebt! En wat een levenservaring doe je op! Dit leer je nooit op welke school dan ook! Fijn ook om je net op skype even gehoord te hebben. Ik leef met je mee en kan me nu al verheugen op een volgend bericht. Veel plezier met Floortje daar aan het einde van de wereld! Liefs en geniet met volle teugen! Mama

  • 12 Mei 2015 - 22:20

    Johan Rodenhuis:

    Hej Iris!

    Leuk om al je belevenissen zo te kunnen volgen! Lijkt me een hele gave en dankbare stage! Geniet er van, heel veel succes en ben heel benieuwd naar de aflevering met Floortje!

    Groetjes Johan

  • 13 Mei 2015 - 23:12

    Jetske:

    Lieve Iris!
    Wat fijn en leuk om weer een uitgebreid blog van je te lezen! Klinkt zo geweldig wat je daar allemaal doet en meemaakt. Door jou verhalen kan ik zelf niet wachten om morgen ook het vliegtuig in te stappen en aan mijn reis te beginnen. Ik zou bijna mijn ticket omboeken en richting jou willen om het met eigen ogen te zien. Dat Floortje bij jullie langs komt lijkt me heel bijzonder! Geniet ervan!! Veel liefs!

  • 02 Juni 2015 - 09:55

    Marjolein :

    Hey Ier,
    Ik liep een beetje achter met het lezen van jouw blok, maar super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Ben benieuwd ook hoe het avontuur met Floortje is verlopen, wat toevallig dat zij net naar het einde van de wereld afreisd. En wat bijzonder ook om zo nauw contact met de aapjes te hebben. Lijkt me heel speciaal. En top dat je een creatieve manier hebt gevonden om jouw weinige tijd op het internet goed te besteden en je toch lange reisverslagen kunt posten. Veel plezier nog, liefs Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Pucallpa

Iris

Actief sinds 01 April 2013
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 7117

Voorgaande reizen:

23 Februari 2015 - 13 Augustus 2015

Peru 2015

01 April 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

03 Mei 2013 - 03 Mei 2013

tweede verslag

Landen bezocht: