Update uit de jungle - Reisverslag uit Pucallpa, Peru van Iris Straatsma - WaarBenJij.nu Update uit de jungle - Reisverslag uit Pucallpa, Peru van Iris Straatsma - WaarBenJij.nu

Update uit de jungle

Blijf op de hoogte en volg Iris

01 Juli 2015 | Peru, Pucallpa

De tijd hier vliegt voorbij en dus tijd voor een nieuw blog. Mijn vorige blog was ik geeindigd met het nieuws dat Floortje Dessing zou komen, dus laat ik daarmee beginnen.
Floortje, Paul en Joost (manager en camera- en geluidsman) kwamen naar Esperanza Verde om opnames te maken voor het progamma ´Floortje naar het einde van de wereld´. In dit programma volgt Floortje mensen die de plek waar ze zijn opgegroeid hebben verlaten en ergens ´aan het einde van de wereld´ zijn gaan wonen, vaak omdat zij hun passie achterna gaan. In dit geval was dat de Nederlandse familie die het centrum runt. Het was erg leuk om de filmcrew voor een paar dagen hier te hebben. Floortje is net zo leuk als ze op televisie is en ook Paul en Joost waren erg aardig. Ze hadden natuurlijk een hele hoop gafe dingen meegemaakt en het was leuk om wat van hun verhalen te horen. Ik ben een paar keer kort gefilmd, maar er zijn heel veel shots gemaakt, dus ik heb geen idee of er iets van zullen gebruiken. De verwachting is dat het progamma november of december dit jaar op televisie uitgezonden zal worden.
Naast dat de filmcrew langs is gekomen zijn er natuurlijk ook een hoop andere dingen gebeurd. Omdat ik hier nu al zo een lange tijd ben begint de jungle steeds meer als een thuis te voelen en ik kan me echt niet voorstellen hoe het is om weer in Nederland te zijn en colleges te volgen. Natuurlijk kijk ik er erg naar uit om mijn familie en vrienden weer te zien en om weer te klimmen, want dat moet ik hier wel allemaal missen. Maar ik weet nu ook al dat ik veel dingen van hier ga missen, zoals de prachtige jungle, de apen die rond de opvang leven en het feit dat ik hier altijd met een leuke groep vrijwilligers ben. Want je bent hier echt altijd met andere, vanaf het ontbijt in de ochtend tot en met je tanden poetsen in de avond. Gelukkig zijn tot nu toe de vrijwilligers ook allemaal erg leuke mensen. Waarschijnlijk komt dat onder andere doordat we een gemeenschappelijke passie voor dieren en natuur delen.
Een paar weken geleden ben ik naar Pucallpa gegaan, de dichtsbijzijnde stad waar ik eindelijk kon skypen en wifi had. Dat was heerlijk en ook de privicy en luxe van het hostel waar ik verbleef was erg fijn. Maar ik was ook heel blij toen ik weer terug kon naar de jungle, de dieren en alle vrijwilligers. Ook mijn werkzaamheden hier zijn erg leuk, afwisselend en uitdagend. Ik ben hoofdvrijwilliger, wat betekend dat ik de meeste verantwoordelijkheid van alle vrijwilligers heb, altijd moet zien wat er gedaan moet worden, de vrijwilligers werk moet kunnen geven, nieuwe vrijwilligers moet ontvangen, rondleiden en inwerken etcetra. In het kort is het mijn eerste ervaring met managment en coordinatie in de praktijk. Ik vind het best lastig, omdat er zo veel dingen zijn waar je op moet letten. Maar ik merk ook dat het steeds beter gaat en dat ik kan leren van mijn fouten. Een van de leukere dingen om te doen vind ik het rondleiden en inwerken van nieuwe vrijwilligers. Door deze stage hier weet ik vrij zeker dat ik meer wil gaan doen met educatie
Naast dat ik veel leer tijdens mijn stage werkzaamheden heb ik hier denk ik ook beter leren koken, iniedergeval heb ik er hier nog meer plezier in dan dat ik sowieso al had. Dit had ik echt niet verwacht, aangezien we niet eens een koelkast hebben. Toch vind ik dat we goed eten krijgen, je hebt niet zoveel keuze als in de supermakten in Nederland (en bovendien worden de boodschappen maar 1 keer per week gedaan) maar daardoor wordt je juist cratief. En doordat de vrijwilligers uit allemaal verschillende landen komen leer ik veel nieuwe gerechten kennnen.
Goed ik ga nu afronden, waarschijnlijk zal ik begin augustus nog een laatste blog schrijven, mijn laatste week in Peru ga ik nog naar de bergen, waar ik wil gaan hiken en misschien zijn er zelfs wel mogelijkheden om te klimmen, wat natuulijk een fantastische afluiting van mijn tijd in Peru zou kunnen zijn. Twaalf augustus vlieg ik terug naar Nederland, dan ben ik bijna een half jaar weg geweest!

  • 01 Juli 2015 - 22:47

    Monique:

    Lieve Iris. Goed om te lezen dat je je zo thuis voelt in de jungle. Een onvergetelijke ervaring die je hier met niet heel veel mensen zal kunnen delen. Je hebt daarin dus heel veel te bieden! Ik begin zo langzamerhand met aftellen! verheug me op van alles en nu ook nog je nieuwe kookkunsten! Heel veel liefs en we hebben nog email contact. Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Pucallpa

Iris

Actief sinds 01 April 2013
Verslag gelezen: 2184
Totaal aantal bezoekers 7131

Voorgaande reizen:

23 Februari 2015 - 13 Augustus 2015

Peru 2015

01 April 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

03 Mei 2013 - 03 Mei 2013

tweede verslag

Landen bezocht: